Tagdíjemelési döntés – Gazdálkodási kihívások I.

A szövetség gazdasági helyzetéről, kereteiről, terveiről ritkán nyilatkozunk meg a széles publikum előtt. A tagegyesületek bármikor betekintést kérhetnek a gazdálkodás részleteibe, illetve éves mérleg elfogadó közgyűlésen részletesebb beszámolót is kapnak, ugyanakkor „a nap végén”, Kedves Sporttársak, a díjakat ti fizetitek, sokan közületek már hosszú évtizedek óta. Számos sporttárs pedig a díjfizetés mellett nagyon sok szabadidejét áldozza közösségi munkára, hogy hozzájáruljon a bridzstársadalom „üzemeltetéséhez”. Ezért nem lehet elégszer köszönetet mondani nekik!

Terveink szerint mostantól pár havonta jelentkezünk „gazdasági híradóval”, mert azt gondoljuk, hogy a mélyebb betekintési lehetőség hozzájárulhat egy konszenzus érzethez szervezet és egyén között. Fontos számunkra, hogy akár mélységében is érthető legyen ez a terület számotokra, mert közös célunk a jelenlegi keretek fenntartása, de leginkább fejlesztése. Mottó: együtt sírunk, együtt nevetünk!

Mi is az a versenyengedély díj? Az évente a tagegyesületednek fizetett éves díj egy része, mely a szövetséget illeti meg, amiért cserébe hivatalos sportolói nyilvántartásba vesz és mesterpontszerzési jogosultságot biztosít. A díjért nyújtott szolgáltatások körébe értendő: a mesterpontlista adminisztrációja, a bridzs.hu honlap üzemeltetése, a honlapon évente megjelenő 80-100 szakcikk, tájékoztató alkotása, a Facebook Bridzsélet csoport üzemeltetése és az éves nyomtatott Bridzsélet újság díjmentes biztosítása.

A cikksorozatot ugyanakkor nehéz felütéssel kell kezdenünk. A január 19-i közgyűlésen – hosszas előzetes egyeztetések, majd pedig 2 órás intenzív vitát követően – egyhangú szavazással elfogadta a tagság a tagdíj és versenyengedély díj jelentős emelését. Ez évi 3000 Ft volt eddig (2003 óta), melyből 2000 Ft az MBSZ-t illette, 1000 Ft pedig az állami központi sportnyilvántartó rendszerben történő sportolói regisztráció éves díja. Mondhatni 2/3 nettó bevétel, 1/3 „adó” volt közel két évtizeden keresztül. Utóbbi tétel feltétele a sportszakági létezésünknek, mely alapján jogosultak vagyunk a sporttörvény hatálya alatt állami működési támogatást igényelni (évente kb. 4-6 millió Ft, mely összeg a kiváltott versenyengedélyek számától és a nemzetközi eredményektől függ). Ez a támogatás döntően járult hozzá 2003 óta ahhoz, hogy a díjakat konszolidált mederben tudja tartani a szövetség. A 2021-ben kiváltott versenyengedélyek február végéig érvényesek, utána már csak az új díj megfizetésével lehet kiváltani.

  • Az új díj 12 000 Ft/év (1000 Ft „adó” benne).
  • 65 év felettieknek, illetve 20 és 26 év közötti sporttársaknak 9000 Ft,
  • a 20 év alattiaknak 6000 forintot kell fizetniük.

Tekintettel arra, hogy a megnövekedett költségek nagy részét az új budapesti versenyterem adja, a vidéki sporttársakat a vidékbajnokság erőteljes anyagi támogatásával fogjuk kompenzálni.

A közgyűlés által is elfogadott indoklás lényege, hogy a működési költségek durván 80 százaléka ingatlanbérlet + rezsi és munkáltatói költség (egy főállású alkalmazott). 2003 óta az átlagos ingatlan négyzetméterárak Budapesten négyszeresükre nőttek, míg az átlagjövedelem háromszorosára emelkedett.

Ez a döntés ugyanakkor csak egy ún. szükséges, de nem elégséges eleme a gazdálkodás fenntartható pályára állításának. A cikksorozat célja ezen részletek kibontása. A fent vázolt 3-4-szeres szorzó minden jelen és jövőbeli költségnem esetében kb. érvényes, miközben nem lehet a versenynevezési díjakat ilyen mértékben megemelni rövid távon. Az idei működési kassza továbbra is jelentősen deficites, melyet kétséges, hogy milyen egyéb állami forrásból tudunk egy választási évben kipótolni. Éppen ezért gondolkodnunk kell a szövetség működésének saját lábra állításán – ehhez minden inputot szívesen veszünk.

Folytatás következik!