Barion Pixel
HUEN

Kezdőoldal

Nagyiván Gábor - 2019. február 4.

Nagyszlem a tankönyvből

Minden hónap első napján ingyen lehet játszani a robottal a BBO-n. Ezt a lehetőséget néha kihasználom és beülök egy IMP-terembe, ahol 16 asztalon játsszák ugyanazokat a partikat. Az élő játékosok általában Délre ülnek és három robot lesz az ellenfél (igen, néha a partner robot is az), ezért én is ezt az égtájat szoktam választani, különösen azért, mert bridzsrejtvényeknél a leggyakrabban Dél a felvevő. És azért játszom kizárólag csak robottal, mert nem veszekszik, vele viszont lehet. Sőt, még az anyázást is eltűri, ha nincs senki a szobában. És a hallgatásával jelzi, hogy mindig nekem van igazam. S bár néha rosszul játszik, de legalább gyorsan.

Történt, hogy az alábbi lapot kaptam:

Több mint negyven éve bridzsezem, de ilyen jó lapom még sohasem volt. Bár a pikk királyt azért hiányoltam. Különösen a treff négyes tetszett, mivel rejtvényeknél sokszor a kis lap a kulcslap. Nem akartam rögtön 7 treffet mondani, mert még azt hiszik a robotok, hogy bridzstrollal ülnek szembe, és a sárgáknál (ők a házigazdák) feljelentenek, aztán kitiltanak, és mehetek a Fredhez vagy a Bill Gateshez* panaszkodni. Mindezt csak azért vetettem közbe, mert az online bridzsben akad néhány elvetemült, aki beül egy asztalhoz, 7 szant licitál, a kontrára még rekontrázik is, majd kiszáll. Én természetesen nem vagyok ilyen, de a robotok ezt nem tudják rólam. Persze igazából attól féltem, hogy É-Robot megvadul és kimegy 7 kőrbe. Ezért inkább 2 treffel indultam, hátha nem lesz körpassz. Amint várható volt, a dilemma utolért két licitkör után.

Mit licitáljak? Egy vesztős a lapom. Úgy gondoltam, hogy a 3 pikk valamilyen szinten pozitív licit lehet és a pikk király talán Északon lesz. És az is jó, ha kőr ásza van a partnernek és le tudok menni az asztalra, mert kőrrel indulnak. Vagy nála lesz a treff hetes és úgy. Azt pedig sohasem tudjuk belicitálni. Persze tudom, hogy erre a helyzetre a számtalan világbajnoki címet szerző Bob Hamman egyik szabályát kellett volna alkalmaznom, mely körülbelül így szól: „Soha ne tégy egy konkrét lapot Bobhoz. Az sohasem lesz nála.” Jó-jó, morfondíroztam magamban, de most nem Bob Hamman ül velem szemben, hanem egy robot. Ezért a szabály nem érvényes. És különben is, arra gondoltam, mint a viccben a szőke nő, miután elvégezte a reinkarnációs tanfolyamot. Egyszer élünk! – és bevágtam a 7 treffet.

Ny-Robot nem mélázott sokat, a kőr ásszal indult és leterült az asztal:

Szerencse a szerencsétlenségben, hogy Ny-Robot nem hitt nekem. Egyébként biztosan betartja a „nagyszlem ellen aduval kell indulni” szabályt. Persze ha a kőr ász az asztalon lett volna, akkor se nyer, kivéve, ha a nála levő treff hetessel kezd, mert különben a hatos üthet az asztalon.

A parti – ahogyan a nagyszlemek általában – egyszerűnek tűnt. Első blikkre az járt a fejemben, hogy lopok, majd lehívom az összes adut és a kárókat, abban reménykedve, hogy magas lesz a végén a pikk négyes, mert eldobják magukat. De továbbgondoltam a tervet, mert hálistennek megtanultam, hogy soha nem teszek azonnal az első ütéshez. És gyorsan be is ugrott a legesélyesebb játék. Ha valaki szeretné megfejteni a partit, ne olvassa el rögtön a megoldást.

*A BBO alapítója Fred Gitelman, Bill Gates 2007 óta résztulajdonos a cégben.

Megoldás
A megfejtés pofonegyszerű. Lopni kell a kőr ászt, majd a káró ász és király lehívása után el kell lopni a magas káró dámát az asztalon. Ha szerencsénk van, nem lopnak felül, a kőr királyra elmegy a vesztő pikk, kőrt lopunk magasan, aduzunk és függöny.

Bridzspályafutásunk alatt több százezer ütést nyerhetünk, ha az adura vonatkozóan betartjuk az alábbi szabályokat.
1. A rövid aduval lopunk, a hosszú aduval aduzunk.
2. Folyománya, hogy néha a fordítottja is jó (dummy reversal, Molnár-csel vagy tótágas adujáték, ki, hogyan nevezi), de ez esetben csak akkor nyerünk többletütést, ha a hosszú adut tartó kézben a lopások után rövidebb lesz az adu, mint a másikban.
3. Keresztlopáskor egyáltalán nem kell aduzni, de a külső színekben található ütéseket korán le kell hívni, mert ha nem így teszünk, később ellophatják azokat.

A 16 asztal közül a legtöbben 6 treff egyenlőt írtak. Velem együtt négyen játszottak 7 treffet, de rajtam kívül mindannyian buktak, annak ellenére, hogy a felvevők mindenütt kőr ász indulást kaptak. Csodálkoztam. Aztán rájöttem, hogy mi lehetett náluk a gond. Sokkal egyszerűbb lett volna a játék, ha a káró dáma helyett kis kárót tart a kéz. Igaz, akkor talán nem is mondtak volna 7 treffet. Fenti lapokból is leszűrhetjük tehát, hogy néha a kevesebb több. Meg a rövid aduval lopni kell, bár most nem azért, mert ez itt éppen egy másik eset. De ebből a partiból is látszik, hogy a bridzs szerencsére logika, és nem kaptafa.