Barion Pixel
HUEN

Kezdőoldal

Nagyiván Gábor - 2017. szeptember 18.

Bridzsmánia rejtvénybajnokság 2. feladvány – megfejtéssel

A 2. rejtvény beküldési határideje: 2017. szeptember 22., péntek. A megfejtéseket a nagyivangKUKACgmail.com emailcímre várjuk, vagy a szerzőnek lehet elküldeni a Facebookon.

Csapatverseny.

Dél 4 pikk felvétele ellen Nyugat lehívja a pikk ászt és a pikk királyt, Kelet másodszorra kőrt dob. Nyugat a pikk nyolcassal folytatja, Kelet treffet dob. Hogyan játsszon Dél?

A 2. rejtvény megoldása
Egy káró és egy treff vesztőnk van, mert egy kézi kárót el lehet dobni az asztali kőrre és egy treffet ellophatunk az asztalon. De a káró színnel lehet valamit kezdeni úgy, hogy kiadunk ugyan egyet, viszont hármat ütünk a színben, így a magas kőrre és káróra megszabadulhatunk a két kézi vesztő trefftől. A legesélyesebb játék a következő:

1. Arra játszunk, hogy mindkét káró figura Keletnél van.
    a) Deblokkoljuk a pikket (ez az átmenetek miatt fontos!) és az asztalon ütünk a kilencessel. Kis kárót hívunk. Ha Kelet kis lapot tesz, akkor ütünk a tízessel, és kárót nem adunk ki, mert az asztali kőrre eldobjuk a káró kettest, majd treff ász, treff után treffet lopunk az asztalon.
    b) Keletnek tehát be kell tennie az egyik káró figurát. Ütünk az ásszal, asztalra megyünk kőrrel, és szöktetjük a káró tízest. Ha Kelet kicsit tesz, akkor az a) játékkal teljesítünk. Keletnek tehát ütnie kell a káró figurával, de ekkor a káró tízes lehívása után a káró bubira és a magas kőrre eldobunk két treffet (ezért volt fontos, hogy deblokkoljuk a pikket, így maradt még elegendő átmenetünk).
2. Fenti játék sikeres akkor is, ha Keletnél dubló vagy szingli káró figura van és Nyugatnál van a treff király. (A treff király nagy valószínűséggel Nyugatnál lapul, mert ha Keletnél lenne, akkor Nyugat treffet hívott volna a pikk király után, és a felvételt nem lehet teljesíteni.)
    a) Az első kis káró hívásra Kelet kicsit tesz, a tízest üti Nyugat. A visszahívást ütjük (ha Nyugat treffet hív, ütünk az ásszal, előkészítve a Vienna Coup-t), lekapjuk a káró ászt, melybe esnie kell Kelet káró figurájának. Ütünk a treff ásszal (ha Nyugat kőrt hívott vissza), a magas kőrre treffet dobunk, és hívjuk az adukat. A végállás:

A pikk dámára az asztalról treffet dobunk és Nyugat tehetetlen. Ha eldobja a treff királyt, akkor üt a treff dáma, ha kárót dob, akkor magas lesz a káró ötös.
    b) Az első kis káró hívásra Kelet figurát tesz. Ütünk az ásszal, kőrrel asztalra megyünk, és szöktetjük a káró tízest. Nyugat üt, a folytatás ugyanaz, mint fent.

Hibátlan megfejtést küldött be Szilágyi László, Varga István, Quittner Gusztáv, Talyigás Péter, Argay Gyula, Czímer Csaba és Szalay György. Ők 3-3 pontot kaptak a feladatra.
Természetesen érkeztek majdnem helyes megoldások is, ezeket cizelláltan értékeltem. Tehát a részmegfejtéseket is honorálom, úgyhogy hajrá!

A bajnokság állása 2 forduló után:
6 pont Argay Gyula
6 pont Quittner Gusztáv
6 pont Szilágyi László
6 pont Talyigás Péter
6 pont Varga István
5 pont Kovács Márton
4,5 pont Honyek András
4,5 pont Lippner Gábor
3 pont Czímer Csaba
3 pont Scharnitzky Péter
3 pont Szalay György
2,8 pont Hajdu Lajos
2,6 pont Talyigás András
2 pont Kovács András
2 pont Szokoly Gyula
1,8 pont Szentandrási Gergely
1 pont Bakó Dániel
1 pont Bojár Ábel

Bónusz
Néhány megfejtő a kisebb esélyű sec káró király-dámára vagy dubló káró figurára játszott. Ekkor persze a káró ásszal kell kezdeni a játékot és abból kell kiindulni, hogy Nyugatnál van a treff király (az okot lásd fent) és legfeljebb három kőr. Dubló káró figura esetén a kőr eliminálása után kis káróval ütésbe hozhatjuk Nyugatot, aki csak dob-lopot vagy a király mellől treffet hívhat. Szilágyi László észrevette, hogy a dubló egyfigurás játék csak akkor lehet jó, ha Nyugatnál Kx van, Qx esetén jó ellenjátékra ez a terv dugába dől. A negyedik ütés előtt az állás a következő:

Lehívjuk a káró ászt.
1. Ha Nyugat kis kárót tesz, akkor elimináljuk a kőrt, és kézből kárót dobunk. Ezután káróval üttetjük Nyugatot, aki csak treffet hívhat, így a treff ász és dáma ütése után az utolsó treffet ellopjuk az asztalon.
2. Ha Nyugat bedobja a káró királyt, akkor elimináljuk a kőrt, kézből treffet dobunk, és szöktetjük a káró tízest.
    a) Ha Kelet üt a dámával és treffet hív, akkor ütünk az ásszal és a káró tízessel, pikkel asztalra megyünk és a káró bubira eldobjuk a kéz vesztő treffjét.
    b) Ha Kelet kis kárót tesz, akkor ütünk a tízessel és treff ász, treffet játszunk. Nyugat üt, de csak treffet, azaz dob-lopot hívhat, melyre elmegy a kéz vesztő kárója.

Ha azonban felcseréljük a káró dámát a királlyal, akkor fenti játék nem megy. A káró ászra Nyugat kicsit tesz, a harmadik kőrre a kéz most is kárót dob. Ezúttal azonban az asztali káró hívásra Kelet beszalad a királlyal, és treff vagy káró hívással buktat.

Fenti játszmából is láthatjuk, milyen vadregényes tud lenni ez a mi varázslatos, szépséges játékunk.