Barion Pixel
HUEN

Kezdőoldal

András Imre - 2016. június 13.

Ínyenc fogások ebédre IX. – Eszméletlen

Megígértem, jöjjön hát az eszmei beszorítások csodálatos világa. Ottlik Géza művei meghatározók, az író feltérképezte ezt a különleges területet. Sokat tanultam a lényegtelen lapok eldobásából előálló beszorításokból, a szerkezetgyengítő és a szerkezetjavító hívásokból. Megismertem a gyanús impasszt és az információt nyerő hívásokat. Mégis, a lidércek a legérdekesebbek.

A lidércnyomást okozó hívás az ellenvonal oldaláról jön. Többször tapasztaltam magam is, az ellenvonal hívásába dobnom kell, lényegében nem is ütést, csak kis lapot, de semmi nem jó, minden fáj. Például magasítható szín lapjától vagy fenyegetéstől kell megválnom, illetve elromlik a közlekedésem. Amikor ilyet tapasztalunk, jusson eszünkbe, mi is történik velünk. Lidércnyomásos beszorítás. Inkább eszmei értéket vesztünk, mint anyagi ütést, de többnyire mégis igazi veszteség lesz belőle. A lidércek kettős tulajdonságúak. A lidércnyomást lidércűzéssel parírozzuk. Ha egyáltalán észrevesszük. Lidércűzéskor a védő elveszti azt a lapját, mellyel kárt okozna, azaz lidércnyomással kínozna. Nézzünk egy esetet.

Soren Christiansen 2 szan felvételig jutott. A másik asztalon ugyanez volt a felvétel, szintén pikk indulás történt, de ott a káró ász után lehívták a pikkeket, és Dél kikészült. Lidércnyomás áldozata lett, két dobható lapja volt, végül nem akarta káró ütését áldozni, feladta az egyik villáját. Nyugat ezt a színt hívta, Dél a másikban impasszt adott. Sokat bukott.

Ennél az asztalnál Nyugat nem ütötte át a negyedik pikket. Üssön Kelet, és hívjon kőrt. Így történt. Csakhogy Dél nem adta meg a kőr impasszt. Beütött az ásszal, és lehúzta a kárókat. A végállásban egyet lehetett kiadni, és Dél következett:

Az utolsó előtti káróra Nyugat pikket dobott, ütését adta és szorító lapját is elvesztette. Az utolsó káróra nem talált mentséget. A játék további lefolyásáról nincs tudomásunk, de a felvevő mindent kitalált.

Az igazi lidérc táncol erre-arra. Nehéz megszelídíteni. De az is lehet, hogy nincs is! Hogy játszanánk a következő 6 szant? A felvétel sorsát meghatározza, ha felcseréljük a treff négyest és az ötöst?

Nyugat a treff tízessel indít.

a/ Nem nagyon látszik, hogyan jönne össze 12 ütés.

b/ Kelet belép az ásszal. Rossz játék, lidércet nem idézhet. Dél kőröket üt, Kelet három színben és két ütésre szorul.

c/ Lássunk erőteljesebb ellenjátékot. Kelet kis treffet tesz a tízes indulásba. Kézből kőr bubi, dáma, király. Asztalról treff, Kelet berohan, treffet hív. Észak lidércnyomásosan beszorul! Észak pikk dobására nincs három szín, káró dobására Kelet feladhatja a kárót, Észak kőr dobására Kelet treffet dob. Ad egy ütést, ám később az asztal hamarabb sajtolódik.

d/ A korai treff hívása készítette ki az asztalt. Dél kezdjen három kőrrel. Most lidércet űz, Kelet valahogy szorul. Káróval két ütést ad, kicsi vagy nagy treffre is kikészül, igaz körülményes játékkal. Ha pikket dob, ott ad egy ütést, és az utolsó pikkre hiába próbálkozik nagy treffjeinek eldobásával, Nyugat elzárható az ütéstől.

e/ A védelem számára a baj okozója nem volt más, mint a treff bubi. Kelet az indulásba tegye be! Dél az előbb bevált képlet szerint három kőrt üt. Kelet nem szorul, bedobja a treff ászt. Most Nyugatot nem lehet elzárni, kőrjeivel buktat.

f/ Másféle terv? A treff bubit ütjük, és nem kőrrel folytatjuk, hanem két pikkel. A szín villás maradt. Asztalról treff, Kelet elszalad, folytatja, és Észak újból a lidércnyomás áldozatává vált.

g/ A kiinduló állásban 6 szan nem teljesíthető, de a treff négyes-ötös cseréje után már igen. Kelet beteszi a bubit, Dél üt. Két pikk után asztalról treff. Ha Nyugat elmegy, a megerősödött treff két ütést ér, tisztán egyet nyerve. Majd szorítással összejön még egy. Ha Nyugat nem szalad el az ásszal. Dél üt, visszahívja! A treff részlegesen elblokkolt, Kelet nem ütheti át partnerét, ütést ad, majd beszorítható. Ám Nyugat a levetkőztetett helyzetben ad egy ütést, majd létezik szorítás és a második ütés is megnyerhető.

A kiosztás hátborzongató. Először azt sem látjuk, hogyan nyerhetnénk két ütést. Majd Keletet okoljuk, és nem vesszük észre a lidércnyomást. Miután a lidércet elűzve rájövünk a teljesítésre, eszünkbe sem ötlik, hogy a védők mégis buktatnak a bubi belépésével. Amikor a buktatást felfedezzük, bizonyossá válik, ily módon a felvétel teljesíthetetlen. Nem is gondolunk arra, hogy két kicsi lap cseréjé micsoda kavarodást okoz. Ekkor a lidércűzéses elzárástól megmenekülnek a védők, de egy alig látható elblokkolás megadja a kegyelemdöfést.

A lidércnyomás egyéb eszmei értéket is elvehet. Nézzük meg Ottlik Géza példáját.

Két passz után a mansban lévő Kelet 1 pikkel indul. Dél bellben, bevágja a 4 kőrt. Nyugat 4 pikkel védekezik, Észak 5 kőrt mond, ez marad a felvétel.

Pikk az indulás, Kelet üt. Közönséges folytatásra Dél kiaduzik, a káró dáma ütése után kárót hív a királyhoz. Nyugat nem üthet. Treff a tízeshez. Ha Kelet üt, nem árthat, és Dél három treffet visz. Ha Kelet nem üt, a treff tisztázható, és legfeljebb egy káró adó ki.

Csakhogy Kelet a második ütésben újból pikket hív. A felvevő ütést nyerhet a dob-loppal, de elbukja a felvételt. Ugyanis az asztalról valójában értékes lapot tesz, ha pedig adut dob, később szorul.

Az eszmei, vagy más néven nem anyagi beszorítások igen változatos képet mutatnak. Az eszmei kényszerdobásokból kialakulhat stratégiát felderítő, színmagasítást választó játék, és még nem is említettük a színelosztás átrendezést, az eszmei kimutatós beszorításokat és az eszmei segédeszközöket. Érdekes terület, van még mit felfedezni. Köszönjük, Géza bácsi!

A következő részben az önbeszorításokról lesz szó, mind a felvevői, mind az ellenvonali oldalról szemlélve.