Barion Pixel
HUEN

Kezdőoldal

Koltai Gábor - 2010. november 11.

Ne kapkodj! (IX.) - csb I/A 9. forduló

Nézelődő voltam az első oktávban, néhány töredékzónás parti után jött egy 3 szan, aminek a licitje akár mehetett volna így is:
 
 
 
 
 
 


6. leosztás


Mivel indulnánk Észak lapjából az asztal mellett, és mivel, ha feladványról van szó?

Na jó, ha már feladvány, akkor legyen nyílt lapos:


Megvan a buktató indulás?
A sajátunk helyett az ellenfelek hosszú színeiben próbálunk keresni valamit:

- A kőr indulás után _az első ütés: 8, 9, T, K vagy 3, 7, T, K_ a felvevő kis treffet hív a tízeshez, majd a bubit átütve folytatja a treffet. Akárhányadikat ütjük, már hiába hívjuk meg a kárót, megütik az ásszal, és a nagyobbik kőrt hívják, ütni hagyva a kőr figurát. A kilencedik ütés ezek után kőrben jön össze.



- Nézzük a treff indulást: ütik, folytatják _átütve_, egyszer csak meg kell ütnünk, és meghívjuk a kárót. Most kicsit tesznek, üt a király, és jöhet a pikk. Egyszer kihagyják, a másodikat ütik, kőrrel kézbe, jönnek a treffek, ezek a lapok maradnak:


Az utolsó treffre _Észak érdektelen_ az asztalról elmegy egy káró, és…
Ebben a végállásban Délnek el kell dobnia az utolsó pikkjét, különben egyet sem üt már, így ki lehet adni a kőrt – 3 szan egyenlő.

- Nem marad  más hátra, a leghosszabb színét kell az ellenfélnek megtámadni, akkor semmi esélyük nem marad a teljesítésre. Ha kiengedik a kárót, jön a gyilkos pikk hívás, ha megütik, és treffet hívnak, akkor is annyira reménytelen a helyzet, hogy akár az első treffet is megüthetjük.

Igazán zseniális megoldást is hallottam ezzel a partival kapcsolatban: az első helyen ülve Kelet megszimatolta, hogy a káró színnel lehet baj a 3 szanjukban, ezért gyenge kettes indulással riasztotta el az ellenfelet a későbbi káró indulástól...

Az igazán szerencsétlen megoldás meg a másik kézből játszani ezt a 3 szant, pedig aki erős szant _vagy laza gyenge kettest káróban_ játszik, az gyorsan megoldotta _megoldhatta volna_ ezt a problémát.
Ez lap az ötös szín miatt 18 pontot érne, de ebből le kell vonnunk 2x0,5 pontot a dubló dámákért, és ugye ez így is 17, és azzal már sokan szoktak 1 szannal indulni… A 2-4-2-5 vagy 2-4-5-2 elosztásu lapokkal viszonválasz probléma miatt is jobb egy szannal indulni, a dubló dámák meg különösen azt sugallják, hogy legyünk inkább mi a felvevők.
A gyenge szanosokat üldözte a balsors ebben a partiban, de aki erős szant játszik, és mégis 1 treffel indult, az ne panaszkodjon...

20. leosztás


Felértékelve a tízeseket Észak lapja akár indulóerős is lehet... Mindenesetre ellenlicit nélkül landoltunk a 4 kőrben, indulás a pikk király. A két káró mellett még két pikk is kiállna, ezért gyorsan ütünk az ásszal, és eldobunk egy pikket a harmadik treffre, aztán hívunk egy pikket, és itt tartunk:

Az ellenfél adut hív, és döntenünk kell: kézben ütjük, és arra játszunk, hogy a káró szín lesz olyan barátságosan kiosztva, hogy a végén lesz belőle egy ütésünk _esetleg csak az tudja majd „véráldozat nélkül” ütni a második kárót, akinek elfogyott az aduja_ - vagy az asztalon ütünk, és lopunk két pikket a kézi adufigurákkal a tőlünk balra lévő hármas aduban bízva.

Lehetett volna valamit jobban csinálni?

Ha kihagyjuk az első pikket, megkockáztatjuk, hogy esetleg ellopják a másodikat. De ha nem lopják, akkor már meg is vagyunk. Mondjuk adut hívnak, kézben ütünk, hívjuk a pikk ászt és a treffeket:


Szinte ugyanaz a helyzet, mint előbb és mégse… Ugyanis most az asztalról jöhetünk, és simán lelopjuk a két pikkünket _hacsak nincs tőlünk jobbra négyes adu_.

A teljes kiosztásban minden jó volt, a pikk is, az adu is, a káró is, így egyetlen módon lehetett volna a partit elbukni: ha valaki megüti az első pikket, és a treffek lehívása után pont a káró dámát hívja az asztalról - de senki sem bukta meg a 4 kőrt.

A végére maradt egy öreguraknak való, teljesen stresszmentes parti.

28.leosztás


Treff hármas az indulás, és az asztali hetes viszi az első ütést: Egy ütést már kaptunk, de még ne örüljünk. Észrevehetjük, hogy eliminált helyzetben volt az indító kijátszó, bármelyik színből is indulhatott volna, mindegyik segít nekünk valamennyit. Mielőtt bármelyik színünket elkezdenénk bolygatni, gondoljuk meg, hátha még egyszer hasonló helyzetbe lehet hozni az ellenfelünket. Ugye megvan? Káró király, kis káró a kilencsehez _vagy egy kis kőr a heteshez_, és ha üt az ellenfél, akkor nincs jó hívása. 
Egy fokkal jobb a kőr bubit kitennünk, hiszen így még 4 kőrt is üthetünk, és utána még mindig hívhatjuk a kárókat, de már a szűrökért.


Így voltak kiosztva a lapok, és még pikk indulás után se nagyon lehet tíznél kevesebbet ütni, de akkor már nehéz a 100%-os játékot megtalálni.

Aki meglelte, írja meg!