Barion Pixel
HUEN

Kezdőoldal

Koltai Gábor - 2010. október 6.

Ne kapkodj! (IV.) - csb I/A 4. forduló

Tudtam, hogy baj lesz ebből a cikksorozatból. Az ellenfeleink alig hibáznak már, annyira igyekeznek minden licitjüket, minden hívásukat alaposan megfontolni. Ez még csak hagyján, de kedvenc partnerem is elkezdte már... Hova jutunk így?
 

 
 

Lassan a saját asztalunknál nem lesz témám, ezért leültem kibicelni, és így lestem el ezt az érdekes partit:
 
  
A felvevő helyén _Északon_ ülünk, indító kijátszás a kőr négyes, asztalról a hetes, Nyugattól a nyolcas jön, ütünk a kőr bubival, és mivel a sarok felől könnyen a kapkodás vádja érhet majd minket, gondos leltárt csinálunk: 2 kőr, 2 pikk, 1 treff, 4 káró – ez első közelítésben elég lenne – de ha bármerre kiadjuk a káró dámát, akkor meghívják a kőrt _igen okosan nem mentek el az első ütésbe az ásszal_. Így már nehezen jutunk hozzá a treff ütésünkhöz, tehát a teljesítésünk veszélybe kerül.
 
Gondoljuk meg tehát rendesen, melyik oldalon keressük a káró dámát ahhoz, hogy a teljesítésre a legtöbb esélyünk maradjon akkor is, ha nem találtuk el? Ha a tőlünk balra lévő játékosnál van a káró dáma, akkor a pikk dáma már talán jobbra lesz – habár a kőr és a treff figurákkal is bőven kijönne az indulóereje.
 
Kitaláltuk már, hogy melyik oldal felé adjuk meg ezt az „életbevágóan fontos” impasszt?
 
Rutinos rejtvényfejtők már sejtik a megoldást... természetesen egyenlőre egyik felé sem! Miért? Mert a kőr ász-dáma mellett ott lehet az egyik hiányzó dáma, vagy a másik, esetleg mindkettő vagy egyik se, de a treff ász valószínűleg ott van. De ha még sincs, akkor meg mindkét dáma ott lesz!
 
Átkúszunk tehát a káró ásszal, békén hagyjuk a káró színt egy időre és hívunk egy kis treffet! Ha megszöktünk egy treff ütéssel, akkor a kárót ki is adhatjuk, ha meg eléütnek a treffnek, és kőrt hívnak, akkor teljesíthetünk akár 3 treff, 2 kőr, 2 pikk, 2 káró ütéssel is, de ha a treff nem működik, akkor még mindig maradt esélyünk bőven.  
               
Ha meg hátul ütik meg a treff királyunkat, az se baj, hiszen akkor szinte bizonyosan mindkét dáma az ölünkbe fog hullani, és 3 pikk, 3 káró, 2 kőr és 1 treff ütésünk biztosan lesz.
               
Persze ez a játék se 100%-os, de talán sokkal jobb esélyű, mintha csak azt az egy csalfa hölgyet kergetnénk...
 
Hat helyen teljesítettek _két helyen buktak_ kőr indulásra, de kíváncsi vagyok rá, hányan játszották így ezt a partit.
 
 
 
Ezután beültem játszani, és már majdnem a nap utolsó partijánál jártunk, amikor a sok-sok átgondolt megoldás után egy igazi csemege jött:
 
 
Egy kivétellel mindenhol Észak játszott 4 kőrt. Néhányan teljesítettek ilyen-olyan indulásra, de öten is buktak – egy helyen kis treff, egy helyen kis kőr _nálunk_ és három helyen treff dáma indulásra, pedig ez utóbbi tálcán kínálja a teljesítést.
 
Kilenc biztos ütésünk mellé a pikk dámával vagy a káró királlyal kellene tudnunk ütni, miért érdekel minket a treff dáma? Mert nagyon is izgalmas kalandunk lehet vele, pontosabban az őt kisérő fiúval!
 
Bármi volt az indulás, mielőtt az asztali átmeneteket hebehurgyán elfecsérelnénk, gondoljuk meg, hogy a kérdéses figuráinkra hívunk majd rá, vagy valamilyen híváskényszeres kalandba bocsátkozunk inkább?
 
A teljes eliminációhoz két treffet kell fellopnunk, háromszor kell lemennünk az asztalra aduval, és végül a pikk _vagy káró_ hívásunk után _eléfekszenek egy közepes lappal, ha nem alszanak_ majdnem ugyanott vagyunk, mintha nem is fárasztottuk volna magunkat az eliminációval. Teljesíthetünk akkor is, ha mindkét figuránk rosszul fekszik, de ha erre játszunk, akkor bukhatunk is, ha az egyik jól...
 
Van persze ennél sokkal jobb terv is, ugye megvan már mindenkinek? Egy treffet ellopunk, és az utolsóra majd eldobunk egy kis pikket, ha azt mögöttünk ütik, és akkor belehívnak valamelyik színünkbe.
 
Most nézzük a treff dáma indulás utáni játékot. Ütünk, és lehívjuk a másik treff figurát is _6–1 treffre nem ez a legjobb játék..._. Ha esik valami nagy, máris megvan a tizedik ütésünk treffben. Ha nem, átmegyünk aduval és hívunk egy treffet. Ha jobbról jön a tízes _mint most_, vagy egy idegen szín, akkor tuti megvagyunk – magasan lopunk, és a negyedik treffet biztosan jó helyen fogják ütni. Ha kis treff jött, akkor is jók lehetünk, ha QJTx volt az indító kijátszónál. Ha mégse, akkor se vesztettünk semmit, most is pikket fogunk dobni a negyedik treffre, de most már egy másik sportágba is belecsöppentünk!
 
Tőlünk jobbra ütöttek, és eddigre már mindenki tisztában lehet a helyzettel, aki ébren van. Pókeres rutinunkat kell tehát használnunk, hiszen majdnem minden fekvésnél tudunk teljesíteni, ha „jól olvassuk” az ellenfelek viselkedését. Talán a jobbra lévő káró QJ és a mögöttünk lévő mindkét magasfigura a kivétel.
 
Aki nem szeret pókerezni, az meg a 75%-os eredeti esélyét _az egyik figura legyen jó helyen_ is megjátszhatja, hiszen aduban még van közlekedése.

Mi köze ennek a játéktervnek a treff dámához vagy bubihoz? Tulajdonképpen semmi, hiszen kőr indulásra is ez a legjobb esélyű játék _a 6–1 treff áll szemben a rossz helyen lévő figurákkal_, de a treff dáma indulás után könnyebben jut eszébe a felvevőnek ez a terv…