Barion Pixel
HUEN

Kezdőoldal

Jánosik Máté, Vági Máté, Zábrádi Benjámin - 2024. április 29.

Kémeink jelentik – IMP-bajnokság 2024, 3. játékhét

Az IMP-bajnokság első három osztályában szétszórtuk három ügynökünket, hogy hétről hétre megkeressék a legizgalmasabb partikat a saját bajnokságukban és jelentést tegyenek róla. Ravasz Róka az I/A partijait, a Zágrábi Hentes az I/B partijait, míg a II. osztály partijait olyannyira titkos ügynök fogja szállítani, hogy még álneve sincs.

II. osztály
Ahogy az Angol Angolna mondani szokta: „Second hand low” és ez általában be is jön neki, azonban…

29. leosztás

A felvevő a gyilkos pikk indulás vagy visszahívás elkerülése után el tudta dobni a vesztő pikkjét, majd eliminálta a színt, Bölcs Bagoly okosan nem tette rá a bubira a királyt, mivel ekkor rögtön eliminált helyzetbe került volna. Ekkor treffet hívott a felvevő, és Angol Angolna szabálykövetően kicsit tett második helyen, de ekkor a felvevő is kicsit tett az asztalról, ezzel végállásba hozta a Baglyot, a licit alapján tudta, hogy ott van a treff király.

Ha a bubi-tízesből az egyiket játszotta volna ki, akkor a parti eltalálóssá válik a felvevő számára, mivel ő nem tudja, hogy kicsit rakjon és az Angolnánál lévő bubi-tízesre játsszon, vagy a dámát és arra, hogy a Bagolynál van a másik középső figura. Ha a korlátozott választást figyelembe vette volna, akkor arra játszik, hogy különböző oldalon vannak a figurák és elbukta volna a partit.

Ez a parti azonban nem szegte kedvét Angolnának.

32. leosztás

Itt kiderült, miért jó a föntebb idézett szabály.

Az 5 káró kontra elég egyszerű parti ellenjáték szempontjából, ahogy az Angolna bemutatta, mindössze arra kell figyelni, hogy az első treff hívásba ne menjünk a figura elé.

Angol Angolna boldogan ment haza, mert kettőből egy partiban bejött a szabály és angol kutatóként azt is megmutatta, hogy két partiból egy az egy.

I/B
A maffia táján szokatlanul nyugodt volt a hangulat, talán készülnek valamire? A Zágrábi Hentes, így is kézhez kapott 2 partit, ezeket vizsgálta át.

A szerencsésebbek 6 szanig jutottak: az első ránézésre rossz esélyűnek tűnő felvétel teljesíthető, de tényleg olyan rossz esélyű lenne?

Azt látjuk, hogy amennyiben ül a treff impassz és 3–3 a szín, akkor van sima 12 ütés, viszont ahol az 1 káróra érkezett 2 kőr közbeszólás, nem csak ez az esély. Először azt nézzük meg, hogy van-e olyan eset, hogy nem ül a treff impassz, de mégis teljesítünk, bizony van! Ha 3–3 a treff és 6–1 a kőr, akkor az kell, hogy eltaláljuk, hogy melyik pikk figura van Keleten, majd beszorítjuk kőrben és pikkben (ha a bubira játszunk, ki kell hívni előtte a pikk dámát).

Érdekesebb vizekre evezve lássuk mi történik, ha ül a treff impassz. Akkor kis pikket kell hívnunk a tízeshez ezzel beállítva az ütésszámot a Kelet elleni kőr-treff beszorításhoz.

Hentesünket olyan probléma elé állítottak, ami keveseknek jöhetett elő, a 14–16-os 1 szan indulás miatt. Na de, ha már ezt a rendszert játsszuk, hogyan kell licitálni Nyugat lapjával?

Érdemes az előtt elgondolkodni, mielőtt az 1 szanra csuklóból 2 kőr transzfert licitálnánk, hogy mit szeretnénk megtudni a partnertől, milyen információ a legfontosabb a számunkra. Nyilván ami nagyon fontos, hogy milyen ereje, hány pikkje, illetve hány ásza van, emellett a pikk dáma, és hogy van-e ötös színe. Ezeket mind ki lehet deríteni, de sajnos nem az összeset kombinálva, tehát priorizálni kell. A Hentes úgy döntött, hogy ebből hármat kombinál, megtudja az ászok számát, a partnere erejét, és hogy milyen kiosztása van (van-e 5-ös színe, ha nincs, akkor a hosszabb színei milyen arányban vannak elosztva) tehát az 5–3-as pikk, ezzel a pikk dáma kiderítését is elengedte.

I/A
Ravasz róka jelenti az I/A 22-es partijáról:

Legtöbben a 6 szan felvételt választották, és különösebb izgalmak nélkül, általában szürrel teljesítették. Voltak azonban kalandosabb kedvű párok is, akik a 7-es magasságig merészkedtek. Fent láthatjuk Dumbovich Miklós szép játékát. 7 szan ellen közismert stratégia, hogy passzívan induljunk, ettől egészen különleges helyzetben szokás csak eltérni. Amikor Dörnyei Zsolt elindult a kőr bubival, akkor a felvevő teljes joggal gyanút fogott. Ha csak üres bubi-tízes lenne nála, az nem lenne passzív indulás, ugyanis az nagyon gyakran adhat ütést a felvevőnek, ha például K932 van az asztalon, és AQ4 a kezében. Ha viszont ez nem üres bubi-tízes, akkor meg lehet próbálni az elsőre rémisztőnek tűnő manővert, és impasszt adni a kőr nyolcassal. A bátor licitet és felvevőjátékot siker koronázta: +2220.

Jakus László Észak lapjával a partner kizárásából már tudta, hogy az ellenfélnek szlem van benne, így megpróbált némi zavart kelteni 2 pikk licitjével. Ahogy láthatjuk, ez nem hogy eltántorította volna, inkább még fel is bátorította Kelet–Nyugatot, akik így seperc alatt 7 szanra ugrottak. Ezután a licit után, Hámori Zsuzsa az amúgy is passzívnak tűnő pikk indulást választotta. A felvevő ütött, majd elkezdte levenni major ütéseit. Boldogan, és talán meglepve tapasztalta, hogy a pikk szín oszlik. Miután levette az összeset, kőrrel kézbe ment, aztán lehívta a treff ász-királyt. De miért tette ezt?

Eleve ezzel a játékkal lehetett a legjobb esélyeket kihozni, ugyanis bárhol van szingli vagy dubló treff dáma, teljesítünk, és még meghagyjuk a káró impassz, illetve beszorítások lehetőségét. De a kőr hívásban történt valami amitől ez egyenesen 100 százalékos játék volt. Észak a negyedik dáma mellől eldobott egy treffet. Most az ász-királyba ha 3-as treffből dobott Észak, akkor be fog hullani a dáma és kész vagyunk. Ha dubló, vagy szingli treffből dobott, akkor tudjuk hogy Délnek 0 vagy 1 kárója van, így megadhatjuk a tudottan ülő impasszt. Ha pedig legalább negyedik dámából dobott, ahogy most is, akkor ha Északon van a káró dáma, akkor be fog szorulni az utolsó kőrre, és vagy magas lesz a treffünk, vagy nem kell megadnunk a káró impasszt. És végül az utolsó lehetőség, ha továbbra is 4 vagy több treff volt Északon, de a káró dáma Délen volt, akkor ő szorult be a treff ász-királyra, amit még csak el se kell találnunk, hiszen megintcsak előáll az előző esetben látott show up squeeze.

Volt 2 pár a mezőnyben, akik bár a 7-es magasságon játszottak, de a szan helyett a treffet választották. Az biztos, hogy ennek a treff impassz nélkül nincs esélye. Azt is látjuk, hogy ha adut nem adunk ki, akkor annyira sok ütésünk van, hogy nem csak vesztőinket, de számos ütést is eldobhatunk pikkre a kezünkből, ezért nem kell velük spórolnunk. Mi lenne hát a jó játékterv?

A fenti példában káró indulást kaptunk. Ha 3–2 az adu, akkor nem lesz problémánk, de hogyan játszunk 4. treff dámára? Ha ez ellen akarunk védekezni, akkor 2 dologra kell vigyáznunk: egyrészt hogy kirövidítsük magunkat kellő mértékben, másrészt, hogy maradjon elég közlekedés az asztalra.

Lássunk egy példa felvevőjátékot, ami megpróbálja mindezt megoldani:

A legjobb kezdés ezt a kárót megütni az ásszal, majd treff ász, treffkilencest hívni. Mikor kimutat Dél, kicsit fellélegzünk, de nincs még vége, oda kell figyelni. Most jön a terv második fázisa: ki kell rövidíteni magunkat, amire az egyetlen alkalmas szín a pikk. Fontos, hogy a közlekedéseket megőrizve a pikk ászt kell hívni, majd lopni egy kis pikket. Ezután vissza megyünk az asztalra kőrrel. A magas pikkekre eldobunk egy kárót és egy kőrt.

Amikor az utolsó pikket hívjuk döntési helyzetben vagyunk: kárót vagy kőrt tartsunk meg? Azt kell tartanunk, ami Északnak van, de honnan tudhatjuk, hogy ez melyik? Dél korai kőr dobása, illetve Észak káró indulása egyaránt hosszabb színt sejtetnek, ami a jó irányba terelhet minket. Ha tényleg eltaláltuk, akkor most a kőr eldobása után lopunk egy kőrt, majd a káróval, amit a parti eleje óta őriztünk, visszamehetünk az asztalra, hogy egy utolsó kőr hívással még egyszer megadjuk az adu impasszt és teljesítünk.